Data publikacji: 2009-07-13
NOWE LEGITYMACJE DORADCY PODATKOWEGO
Aktualność: NOWE LEGITYMACJE DORADCY PODATKOWEGO
W związku z upływającym okresem ważności pierwszych legitymacji wydanych doradcom podatkowym informujemy, że zmieniły się zasady wystawiania legitymacji.
Wraz z wejściem w życie nowej uchwały Krajowej Rady Doradców Podatkowych 134/2009 zawierającej zmieniony Regulamin wydawania, używania i posiadania legitymacji doradcy podatkowego, nastąpi odejście od wystawiania legitymacji na pięcioletni okres ważności. Nowa uchwała przewiduje, że legitymacja będzie wydawana bezterminowo. W związku z tym zmianie ulegną również dane znajdujące się na tym dokumencie. Nie będzie, jak dotychczas, na legitymacji nadrukowany okres ważności, a jedynie data jej wystawienia.
Legitymacja będzie wystawiana na wniosek. Z tym, że dla doradców podatkowych, którym upływa termin ważności legitymacji przewidziano uproszczoną procedurę. Na stronie internetowej www.kidp.pl wkrótce będzie zamieszczony wzór formularza z ograniczoną ilością danych niezbędnych do jej wystawienia. Z procedury tej mogą skorzystać doradcy podatkowi, których dane w okresie składania wniosku o pierwszą legitymację pokrywają się z danymi przy ubieganiu się o wystawienie kolejnej legitymacji.
Pracownicy obsługujący projekt „legitymacja doradcy podatkowego” będą odbieraćpisemne oświadczenie od doradców podatkowych o zapoznaniu się z regulaminem wydawania, użytkowania i posługiwania się legitymacj doradcy podatkowego. Ma to na celu zabezpieczenie KIDP przed bezprawnym posługiwaniem się legitymacją wobec osób trzecich, w wyniku np. skreślenia z listy doradców podatkowych, czy też zawieszenia wykonywania zawodu doradcy podatkowego.
Ograniczona została liczba dokumentów niezbędnych do uzyskania legitymacji. Są to: wniosek, kserokopia dowodu osobistego lub innego dokumentu, dowód uiszczenia opłaty za wytworzenie legitymacji, 2 fotografie w formacie cyfrowym – na płytce, bądź przesłane e-mailem. Nie odnosi się to oczywiście do uproszczonych zasad, o których była mowa powyżej.
Wraz z wejściem w życie nowych uregulowań koszt wystawienia legitymacji będzie ponosił w pełnej wysokości doradca podatkowy, który wystąpi o wystawienie legitymacji.
Osobami uprawnionymi do wystąpienia o wystawienie legitymacji będą zarówno doradcy podatkowi czynni, jak i zawieszeni, z tym, że ta druga grupa będzie mogła się posługiwać legitymacją tylko w stosunku do organów samorządu zawodowego oraz w stosunku do organów Regionalnych Oddziałów KIDP.
Doradcy podatkowi posiadający wgrany certyfikat podpisu elektronicznegona dotychczasową legitymacje mogą występować o wystawienie kolejnej. Mogą oni korzystać z dotychczasowej legitymacji do czasu upływu okresu ważności certyfikatu, lecz korzystanie ogranicza się jedynie do wykorzystywania jej do celu związanego z posiadaniem podpisu elektronicznego.
Do czasu uruchomienia projektu wydawania nowych legitymacji, Przewodniczący Zarządu Oddziału Regionalnego jest upoważniony do wydawania na prośbę doradcy zaświadczeń przedłużających ważność nieaktualnych legitymacji. Zaświadczenie niniejsze wraz z dowodem tożsamości, będzie zastępowało legitymację.
Roman Pitucha
Przewodniczący Zarządu