Aktualność: Lunch biznesowy nie ma wymiernego wpływu na osiągane przychody
W odpowiedzi na interpelację grupy posłów do prezesa Rady Ministrów w sprawie niemożności uznania za koszty jakichkolwiek wydatków na reprezentację, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów wyjaśnia, iż z dniem 1 stycznia 2007 r. ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588, z późn. zm.) oraz ustawą z dnia 21 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589) została dokonana zmiana w ww. ustawach podatkowych przepisów w kierunku wyłączenia możliwości uznawania za koszty uzyskania przychodów wydatków z tytułu ponoszonych kosztów reprezentacji. Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.) oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności kosztów poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Ustawodawca, wprowadzając powyższe zmiany w ustawach podatkowych w zakresie kosztów reprezentacji, miał na celu ograniczenie, niemających wymiernego wpływu na osiągane przychody, wydatków ponoszonych przez podatników na finansowanie posiłków, napojów, w tym także napojów alkoholowych, a więc wydatków związanych z organizowaniem m.in. business lunches.